Profilbild av Tobias 4 år sedan

Hur viktigt är vikt?

Om ”Rx-hetsen” och vikten av att låta saker ta tid

Nu är det dags igen. Jag har något på hjärtat som jag behöver få ur mig. Framför allt är detta riktat till CFK’s medlemmar men det är applicerbart på alla som tränar och hela tiden jagar nya mål.

Varje vecka i boxen hör jag saker som ”jag vet att jag klarar den vikten” eller ”jag vill köra Rx”. Visst, det är en skön känsla att kunna skriva Rx på whiteboarden efter en workout. Ett härligt bevis på att man (kanske för första gången) inte behövt skala ner ett pass. Men till vilket pris?

Den grundläggande principen för programmering enligt vår träningsform (CrossFit) är ”Program for the best, scale for the rest” Det innebär i princip att jag ska programmera för de absolut bästa i boxen och resten ska skala. Min programmering har följt den principen i stort fram till för ungefär ett halvår sedan. Jag har medvetet skalat ner Rx-vikterna något av den anledning som beskrivs ovan och nedan. Med detta i åtanke är det något färre som behöver skala nu än tidigare men det är fortfarande så att de allra flesta bör skala så att man kan genomföra passet med bra form och med rätt intensitet.

Under ett par söndagar har jag lagt stor vikt på tre ord: LYSSNA, SE, GÖR. Ett sätt att få gruppen att fokusera på rätt saker. Det är vår uppgift som coacher att se till att medlemmarna genomför dagens rörelser rätt, men även detta ligger i en gråskala vilket gör att man måste prioritera i ordningen SÄKERHET – FORM – RÖRELSELÄNGD (range of motion) – VIKT. I en perfekt värld skulle alla medlemmar genomföra alla övningar perfekt, med perfekt form och med exakt rätt skalning efter sin förmåga. Lycka till med det! Den coachen finns inte som löser den uppgiften. Det kommer saker emellan, saker som rörlighet, kroppskontroll, koordination och inte minst EGO! Ego är min största fiende! Ego är ett väsen som förstör så många klasser, bidrar till så många skador och förhindrar utveckling långt mer än alla andra faktorer i min mening.

Så vad vill jag säga med detta? Jo… tänk efter en gång till när ni väljer vikter. Lyssna på vad coachen har att säga. Fundera över vad som är viktigast, att jag lyfter lite tyngre idag, eller att jag har förmågan att lyfta upp mina barn eller barnbarn när den dagen kommer (om den inte redan är här). Är det värt att riskera sin hälsa för att man inte vill gå hem med ett blåslaget EGO? Jag tycker inte det. Dessutom kommer man att utvecklas fortare om man gör saker i rätt ordning, lär sig grunderna och sedan bygger sina förmågor utifrån dessa.

Man bygger inte taket på ett hus först. Grunden måste vara stabil så att resten av huset har något att vila på!

Om ni har några frågor angående programmeringen, skalning eller egentligen vad som helst som har med CrossFit eller CrossFit Karlskrona att göra, hör av er till mig. Antingen mailar ni mig på info@crossfitkarlskrona.se eller så hugger ni bara tag i mig i boxen så ska jag svara på era frågor så gott jag kan.

Be safe

//Tobbe